tirsdag, mai 03, 2011

å forberede seg til fødsel...

Går det an å være ordentlig forberedt på en fødsel??? En vet jo aldri når det skjer. Man kan ikke planlegge når vannet skal gå. Eller velge og vente en dag med riene fordi akkurat i ettermiddag er det dugnad i barnehagen... Eller avtale barnevakt fra torsdag til lørdag, for da skal vi en tur til føden...

En annen ting jeg tenker mye på i forhold til det å forberede seg på fødsel er hvordan jeg ser ut. Leggene bør være nybarberte, en vinterblek kropp må spraybrunes. Hælene skrubbes for hard hud... tåneglene lakkeres. (og det skal jeg si dere er en utfordring!) Og for ikke å snakke om håret! For det første må jeg jo være nydusjet når jeg skal føde. Og håret bør settes opp slik at det ikke er ubehagelig å legge seg bakover på puta. Samtidig som man får håret bort fra ansiktet. Og frisyren bør se bra ut. (jeg har sett nok bilder av slitne mammaer med håret til allekanter, fettete og fælt). Man bør jo se litt fresh ut og, men sminke er vel litt og ta i når man ligger der å svetter og spretter tårer. Dette er jeg bekymret for før fødselen.

Sprøtt ikke sant! Men jeg vil heller ha disse bekymringene enn å være redd-redd for den intense, ubeskrivelige smerten jeg skal igjennom snart.

14 kommentarer:

Unknown sa...

hihi,jeg måtte le litt nå:))Akkurat slik jeg følte med første mann!! :)) Men jeg skal love deg de på sykehuset er vant til MYE :)Så vi trenger ikke være "klar til fest" når vi skal føde:)Men enig med deg at barberte legger og nydusjet er en fin ting:)Men ellers kan du ta det med ro:)Første mann på meg startet med rier hjemme så tok tid til en kjapp dusj før reiste på sykehuset og andre mann gikk vannet og god tid til dusj og stell før man for avgårde!Håret mitt var til alle kanter ved fødsel. Men hvem bryr seg når man får verdens nydeligste på brystet etter mye smerter og strev;) Så får man også seg et godt mamma stell med dusj og sminking når det hele er over og før fotografen kommer hihi
Lykke til :)

Barbros lille atelier sa...

Ha, ha, høres kjent ut dette her - spesielt det med nybarberte legger og å være nydusjet:-) Litt lipgloss og nvasket hår, fint dandert i en liten topp, er jo heller ikke dumt med tanke på alle fotosessions før, under og etter, *ler*. Glem for all del ikke foundation til å dekke den verste rødfargen:-)

Lykke til!!

Klem

gult hus i svingen sa...

enig med deg, kristin, fokuser på det du kan gjøre noe med:) Smerter blir det læll ei kort stund, men sååå deilig etterpå:)
Du er nå bare så nydelig, Kristin, og husk "en rose er snart pyntet":)
Varme klemmer fra Trine:)

heidi sa...

Ikke lett å forberede seg nei....Da vannet gikk med minsten nektet jeg å innse at det var det som skjedde, for det passet så utrolig dårlig å føde akkurat da (lillegutten min lå med 40 i feber). Så jeg var sikker på at jeg bare kom til å bli sendt hjem igjen. Hjem kom jeg, men noen dager senere - med minstemann. Og det siste jeg gjorde før jeg la meg på fødesengen var å fjerne sminken og flette håret. Så jeg ikke skulle se for fæl ut. Så ja, jeg kjenner meg igjen i tankene dine....Masse lykke til!! Snart holder du et nytt lite mirakel, en stor velsignelse i armene dine

maritamt sa...

Fødsel er virkelig noke heilt uforutsigbart. Før eg fikk andremann i mars trudde eg at eg ikkje grua meg til fødselen i det heile tatt - eg visste jo kva eg gikk til denna gangen. Mine bekymringa var ganske like dei du skriver om no. Så, når riene starta mandags kveld begynte eg å freshe meg opp. Men fødselen drog ut. Elliot vart ikkje fødd torsdags formiddag, og eg såg ut som eit spøkelse etter nesten null søvn. Håret stod til alle kanta, og diverse områder eg trudde eg hadde barbert så nøye stod heilt på halv åtte. Måtte le når eg såg det, og trøsta meg litt med at jordmødrene nok er vant til det meste :)

Masse lykke til med fødselen :)

Kristin sa...

Må le litt her nå... Hvis de største bekymringene er om leggene er nybarbert og tåneglene lakkert, ja da er jeg ikke redd for deg :)
Bare husk å ikke bli stressa hvis ikke alt er i orden når det plutselig starter (ingen vet hvordan det blir å skje denne gangen).

Klem

Flora sa...

du er vel en herlig vordende mamma!!! lykke til!!

Sofia sa...

Hehe ;-)
Tanta mi sto med rier og sminka seg før sin første fødsel, litt mellom hver ri. Da hun fikk se bilder av seg selv rett etter fødselen var overstått, så hun at hun kun hadde sminka det ene øyet. :p
Ikke alt vi kan planlegge og forutsi, og det er kanskje bra! ;-)
Lykke til med det mest fantastiske, intense og ubeskrivelige en kvinne kan oppleve! <3

Veronica sa...

Utrolig bra. Hoho.. Ja, det er mange bekymringer man kan ha...er godt du konsentrerer deg om de litt uviktige, men akk så viktige likevel.
Lykke til, Kristin.
Er sikker på at bildene av både mor og barn blir fine,jeg.
klem

Eline sa...

Åå, så vakker du er kristin!
Det høres kjent ut. Jeg bekymret meg mer for om alt var barbert fra livet og ned, enn for rier. Jeg lå jo bare og ventet på å bli satt i gang, så her var det mest fresht og godt var det siden jeg endte opp helt naken på et opperasjonsbord med ni leger rundt!

Navn: Therese sa...

hehe, kjenner meg kjempegodt igjen her! Selv var jeg nybarbert og "fresh" fra livet og ned..og da vannet hadde gått stod jeg og sminket meg mellom riene...mens mannen stod panikkslagen utforbi baderomsdøren og telte minuttene mellom riene..mens han gjentok "du er gal, vi må på sjukehuset NÅ, kun halvannet minutt mellom riene!"

Etter atten timer med blod, svette og tårer (bokstavlig talt) på sykehuset, var håret fett og sminken fullsstendig borte..og jeg så ut som det jeg ville unngå; nemlig "alle andre som nettopp har født": grusom,utmatta, men utrolig lykkelig!Kommer nok til å gjøre det samme neste gang også, haha:))

Lykke til:))

(er forresten venninne av Marianne...snikleser her inne en del, du har så koselig blogg:D)

1 Prins og 2 Prinsesser sa...

He he husker jeg tenkte sånn med min første, det med hår nedentil tror jeg de fleste tenker på
( men får ikke gjort så mye med, vanskelig med en stor mage i veien) he he

Håper du klare å få til alt det der og få Eline ut av hus og ringe inn osv... ;)

Ha en fin søndag!

hobbyvimsa sa...

Heisann!!

Ler godt her..Tenkte på de samme tingene jeg også..

Masse lykke til:)

Tenker på deg å må inn her og se om noe har skjedd:)

Ha en fin søndag med glattbarberte legger:)

Klem Linda:)

Kine sa...

Hihi så søt du er!
Nå håper jeg at du har født allerede - og at du var überfresh med pene negler,barberte legger og nykura hår!:)

:)