fredag, juli 02, 2010

mere Harry

Jeg liker filmene, og her har dere et sammendrag og smakebiter fra hver film. (bortsett fra den siste som kommer i to deler i høst og neste sommer. Den traileren kan dere se i forrige innlegg) 
Samtidig som Harry og co blir eldre, blir filmene mørkere. Mye av humoren som bøkene bæres av, finnes ikke i filmene. Det er trist! Visst er det farlige oppdrag, svart magi, ondskap og fortvilelse også i bøkene. Men den herlige humoren klarer Rowling å bevare og bruke med jevne mellomrom, slik at leseren selv i de mest spennende skildringene har tid til å le litt, riste på hodet og tenke for seg selv, 'nei, du Ronny, du Ronny!'

Jeg lever meg helt inn i den magiske verdenen som Rowling har skapt! Det overnaturlige og merkelige bli en selvfølge! Så klart en må luke vekk hagegnomer fra hagen sin! (lurer på om jeg har noen?) Og så klart det finnes kun en teknikk å gjøre det på: nemlig å ta tak i det potetlignende hodet og snurre rundt og rundt, og slippe når du tror den vil suse langt av sted. (som når man kaster slegge i gompeverdenen). Forhåpentligvis vil snurringen ha gjort den så svimmel og forvirret, av den ikke finner veien tilbake.

En gang jeg gikk langs veien, så jeg en utslitt sko i grøfta og tenkte med den største selvfølge at dette måtte være en portkey/ flyttnøkkel. Hvor ville den føre meg tenkte jeg før jeg kom meg til sans og samling...
 
En annen gang jeg var i byen så jeg utenfor en blomsterbutikk et skilt hvor det stod: 'Alle potter halv pris!' 'Har de begynt å selge bøkene der og nå!?' tenkte jeg... 


Hvis du vil ha en GOD historie, nøye gjennomtenkt fra 1. ord i 'Harry Potter and the philosopher stone', til siste ord i 'Harry Potter and the deathly hallows', og om du vil ha herlig og hverdagslig humor eller om du vil ha spenning? vil du ha en fortelling du kan kjenne deg igjen i? Ja, da leser du Harry Potter neste gang hva?

Ingen kommentarer: